Policja przypomina – uważajmy na oszustów!

Oszuści działający metodą ,,na pracownika infolinii banku” czy „aplikację zdalny pulpit” nie odpuszczają. Kilka dni temu, 40-letni mieszkaniec gminy Rudnik nad Sanem zgłosił, że padł ofiarą oszusta, który podał się za pracownika banku, a następnie wypłacił 4 tysiące złotych z jego konta bankowego. Przestępcy posługują się różnymi metodami oraz legendami, ale cel jest jeden. Chodzi o to, by skłonić ofiarę do zainstalowania programu zdalnej obsługi urządzenia i dzięki niej zdobyć dane do aplikacji bankowej.

Przy pomocy aplikacji zdalnego pulpitu przestępcy przejmują całkowitą kontrolę nad naszymi danymi, a następnie w dowolny sposób zarządzają kontem ofiary. Kradną oszczędności, tak jak kilka dni temu było w przypadku 40-letniego mieszkańca gminy Rudnik nad Sanem.
   
Nieostrożność w sieci może spowodować utratę pieniędzy. Czasami oszuści nakłaniają do kliknięcia na przesłane przez siebie linki, które kierują do fałszywych stron wyłudzających dane dostępowe do kont bankowych. Innym razem każą instalować różne aplikacje, które również umożliwiają im dostęp do naszych kont i kradzież pieniędzy. A w innych przypadkach udają klientów, którzy chcą od nas kupić towar wystawiony na portalu aukcyjnym i wyłudzają od nas dane, żeby następnie nas okraść. Często też zdarzają się przypadki fałszywych ofert na sprzedaż różnego rodzaju towarów, które po opłaceniu nie docierają do klientów. Oszuści działają też metodami ,,na pracownika infolinii banku” czy „aplikację zdalny pulpit”, o czym przekonał sie w ubiegły piątek mieszkaniec gminy Rudnik nad Sanem, który odebrał telefon od rzekomego konsultanta banku. Rozmówca uzyskując podstępnie niezbędne dane, dokonał przelewu środków z konta bankowego 40-latka w wysokości 4 tys. złotych.

Przez nieostrożność w sieci możemy stracić pieniądze, dlatego pamiętajmy o bezpieczeństwie przy korzystaniu z Internetu:

  • Chrońmy swoje dane – nie podawajmy danych do logowania na konta bankowe czy numerów kart,
  •  W żadnym wypadku nie skanujmy i nie wysyłajmy zeskanowanych dokumentów – jak na przykład dowód osobisty
  •  Nie przekazujmy też żadnych poufnych informacji przez telefon
  •  Nie klikajmy na podane linki i nie instalujmy w ten sposób aplikacji, aby nie narazić się na utratę oszczędności życia
  •  Zanim przekażemy komuś kod blik zastanówmy się, czy naprawdę go potrzebuje i skontaktujmy się z tą osobą telefonicznie. Być może w ten sposób unikniemy utraty pieniędzy
  • Nie podejmujmy żadnych decyzji w pośpiechu i zawsze zastanówmy się, czy warto inwestować oszczędności życia w Internecie.

Po raz kolejny apelujemy o rozwagę podczas wykonywania operacji finansowych. Pamiętajmy, że oszuści cały czas modyfikują swoje metody, których celem jest wyłudzenie pieniędzy. Zachowajmy zdrowy rozsądek, a wobec obcych bądźmy nieufni.

 

Źródło KPP Nisko