Nowa przeprawa mostowa na Wiśle w Sandomierzu, w ciągu drogi krajowej nr 77, została poddana próbnym obciążeniom. To jeden z kluczowych etapów przed jej ostatecznym odbiorem i oddaniem do użytku.
Ciężarowe testy wytrzymałości
Do badań wykorzystano dziewięć samochodów ciężarowych (wywrotek) o łącznej masie 306 ton – każda o masie całkowitej 34 tony. Ustawiono je na pięciu przęsłach mostu, by przeprowadzić próbę statycznego obciążenia. Dzięki temu możliwa była ocena ugięcia konstrukcji oraz nośności podpór.
Następnie przeprowadzono próbę dynamiczną, w której ciężarówki przejeżdżały przez most, co pozwoliło określić częstotliwości drgań, współczynnik tłumienia i właściwości dynamiczne przęseł.
Jest izolacja i warstwy nawierzchni
Nowa konstrukcja mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik – Sandomierz – Stalowa Wola zastąpiła tą z 1953 r. Została ona rozebrana po 70 latach, bezpośrednio przed rozpoczęciem prowadzonych robót budowlanych. W 2024 r. stalowe elementy nowego ustroju nośnego zmontowane zostały na istniejących, odpowiednio wzmocnionych podporach. Zabetonowane zostały także płyta pomostu i kapy chodnikowe. W tym roku na chodnikach ułożona została izolacja i nawierzchnia z emulsji bitumicznej i barwnego kruszywa. Dzięki temu ciągi piesze zyskały docelowy wygląd. Wykonawca zamontował słupy oświetleniowe, bariery ochronne, a także wyróżniające się kolorem, widoczne z daleka polimerobetonowe deski gzymsowe. Wykonał także kanał technologiczny, chodnik techniczny oraz dylatacje. W kolejnym etapie ułożona została izolacja płyty pomostu, a następnie warstwy nawierzchni – ta z asfaltu lanego i kolejna, ścieralna SMA. Do wykonania pozostają już tylko roboty wykończeniowe i instalacyjne.
Węzeł zamiast ronda
Most powinien zyskać ostateczny kształt do jesieni, ale korzystanie z obiektu możliwe będzie w przyszłym roku, po wybudowaniu węzła w prawobrzeżnej części miasta. Węzeł pozwoli na skomunikowanie dwóch mostów (obecnie użytkowanego, oddanego do ruchu w 2011 r. i budowanego, dzisiaj testowanego) z drogą krajową nr 77 i nowym, projektowanym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 723. Pierwotnie miało być w tym miejscu rondo, jednak w związku z planowaną budową drogi wojewódzkiej zaprojektowany został węzeł. Powstał nowy projekt, uzyskaliśmy nową decyzję środowiskową, a obecnie procedowany jest wniosek o zmianę pozwolenia na budowę nowego włączenia mostu do drogi.
Stalowa konstrukcja
Sama konstrukcja stalowa mostu waży około 1300 ton i składa się z 82 elementów, które zespalane były przez kilka miesięcy częściowo w wytwórni wykonawcy, częściowo na placu budowy oraz już po zamontowaniu na podporach pomocniczych. Łączna powierzchnia zmontowanych elementów to około 17 tysięcy metrów kwadratowych. Część z nich montowana była na wzmocnionych podporach zalewowych z użyciem dźwigu. Pozostałe zostały nasunięte na także wzmocnioną podporę nurtową znajdującą się w rzece. Ponad rok temu zakończył się etap nasuwania najcięższego, 300-tonowego, mierzącego 100 m elementu stalowej konstrukcji mostu na podporę rzeczną. Skomplikowaną i dokładnie monitorowaną operację poprzedziły kilkutygodniowe przygotowania.
Po wybudowaniu mostu i węzła, sandomierska przeprawa przez Wisłę w ciągu DK77, stanowiąca także ważne połączenie komunikacyjne między woj. świętokrzyskim a Podkarpaciem, będzie dwujezdniowa. Ruch odbywał się będzie dwoma mostami.