14.4 C
Stalowa Wola
środa 09.07.2025

Posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego

W związku z gwałtowną burzą, która 7 lipca 2025 roku około godziny 13:00 przeszła przez teren Powiatu Stalowowolskiego, zwołane zostało posiedzenie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego. Spotkanie odbyło się tego samego dnia w godzinach popołudniowych i miało na celu ocenę sytuacji oraz koordynację działań służb ratowniczych i administracji.

Wczoraj w godzinach  popołudniowych odnotowano 97 zdarzeń związanych z przejściem nawałnicy. Najbardziej poszkodowane zostały Gmina Bojanów, Gmina Pysznica oraz Miasto Stalowa Wola. Uszkodzeniu uległo 11 budynków, zniszczeniu kilka pojazdów, a silny wiatr doprowadził do zerwania linii energetycznych, telefonicznych i internetowych. Na wielu odcinkach dróg powiatowych i gminnych zalegały połamane drzewa. Nie odnotowano informacji o osobach poszkodowanych.

W posiedzeniu zespołu udział wzięli m.in. Starosta Stalowowolski Janusz Zarzeczny, Wicestarosta Stanisław Sobieraj, Sekretarz Powiatu Krzysztof Żminda, pracownicy Wydziału Zarządzania Kryzysowego, przedstawiciele gmin z terenu powiatu, a także służby mundurowe – Państwowa Straż Pożarna i Policja.

Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej bryg. Szczepan Kozioł przedstawił aktualny stan sytuacji oraz zakres działań prowadzonych przez jednostki PSP i OSP. Podkreślił skalę interwencji, które wymagały zaangażowania znacznych sił i środków z całego powiatu.

Starosta Janusz Zarzeczny poinformował, że zgodnie z prognozami meteorologicznymi w dniach od 08.07.2025 r. od godziny 20:00 do końca tygodnia na terenie powiatu mogą występować dalsze intensywne zjawiska atmosferyczne, w tym nawalne opady deszczu, mogące prowadzić do lokalnych podtopień. W związku z tym z jego polecenia uruchomiono procedurę wydawania sprzętu z powiatowego magazynu przeciwpowodziowego. W razie potrzeby przekazywane są m.in. plandeki służące do tymczasowego zabezpieczenia dachów budynków mieszkalnych.

Dalsze działania prowadzone będą w trybie bieżącego monitorowania sytuacji, przy ścisłej współpracy służb ratowniczych, administracji samorządowej oraz Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Kryzysowego.

 

33-letni kierowca busa miał prawie 3 promile i zakaz prowadzenia pojazdów. Usłyszał zarzuty

Niżańscy policjanci uniemożliwili dalszą jazdę 43-letniemu kierowcy busa, który wsiadł za kierownicę mając blisko 3 promile alkoholu w organizmie. Dodatkowo okazało się, że mężczyzna już wcześniej dopuścił się podobnego przestępstwa i posiadał aktywny zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych. Mieszkaniec województwa świętokrzyskiego usłyszał zarzuty. O dalszym jego losie zadecyduje sąd.

Niżańscy policjanci ruchu drogowego zostali skierowani na drogę krajową nr 77 w Nisku, gdzie według zgłoszenia, kierujący busem miał jechać całą szerokością jezdni.

Policjanci natychmiast pojechali we wskazane w zgłoszeniu miejsce. Utrzymując kontakt telefoniczny ze zgłaszającym, przemieścili się w rejon obwodnicy, gdzie w ciągu pojazdów zauważyli opisywanego w zgłoszeniu busa. Mundurowi podjęli interwencję wobec niepewnie jadącego kierowcy.

Za kierownicą dostawczego opla siedział 43-latek, od którego funkcjonariusze wyczuli alkohol. Badanie stanu trzeźwości wykazało w organizmie kierowcy blisko 3 promile alkoholu. Dodatkowo w trakcie wykonywanych czynności wyszło na jaw, że mieszkaniec województwa świętokrzyskiego posiada aktywny sądowy zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych za podobne popełnione w przeszłości przestępstwo.

Mężczyzna został zatrzymany o jego dalszym losie zadecyduje sąd. Grozi mu kara pozbawienia wolności.

Tymczasowa organizacja ruchu na ulicy Sandomierskiej w Nisku

Starostwo Powiatowe w Nisku informuje, że w związku z realizacją przebudowy ulicy Sandomierskiej, w ramach zadania pn. „Rozbudowa drogi powiatowej Nr 1052R (ul. Tysiąclecia) oraz drogi powiatowej nr 1054R (ul. Kolejowa) w m. Nisko”, od dnia 11 lipca 2025 roku (piątek) nastąpi wyłączenie z ruchu kołowego odcinka ulicy: od skrzyżowania z ulicą Tysiąclecia do skrzyżowania ulicy Sandomierskiej z ulicą wewnętrzną koło jednostki wojskowej.

Zamknięcie odcinka jest konieczne i będzie związane z budową nowej kanalizacji deszczowej oraz wymianie istniejącej wadliwej kanalizacji sanitarnej, które zlokalizowane są na głębokości około 5,0 m.

Planowany okres zamknięcia: do 11 września 2025 roku.

Prosimy o stosowanie się do zmiany zatwierdzonej tymczasowej organizacji ruchu.

Wyznaczony został objazd dla pojazdów nadjeżdżających ulicą Podoficerską oraz Tysiąclecia (objazd zostanie oznakowany).

Dla nadjeżdżających od strony Stalowej Woli – proponujemy objazd ulicą Modrzewiową oraz obwodnicą Stalowej Woli przez Racławice.

Zamknięcie w/w odcinka wprowadzi duże ograniczania, w związku z tym prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności podczas poruszania się objazdem – ulica Tysiąclecia oraz Podoficerska również są w trakcie przebudowy.

Zgodnie z zatwierdzonym projektem czasowej organizacji ruchu, dojazd dla mieszkańców i instytucji na odcinku wyłączonym z ruchu odbywać się będzie od strony Niska.

Poniżej plan sytuacyjny z zaznaczonym odcinkiem wyłączonym oraz oznaczeniem objazdu.

ZUS wypłaca renty wdowie dla uprawnionych

Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło już ponad 1 mln wniosków (ERWD) o ustalenie zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. W województwie podkarpackim złożono 57,5 tys. takich dokumentów. Z terenu Oddziału ZUS w Jaśle: 17,5 tys. , Oddziału w Rzeszowie: 40 tys. ZUS rozpoczął wypłatę środków. Od 1 lipca do 231,5 tys. osób trafiło 792,6 mln zł brutto, z czego 83 mln zł stanowi kwotę, o którą wzrosły wypłaty w związku z zastosowaniem zbiegu świadczeń.

Do 13,2 tys. uprawnionych mieszkańców naszego regionu przekazano łącznie 41,2 mln zł. Dodatkowe środki, przysługujące w związku z nowym uprawnieniem, tj. rentą wdowią, wyniosły 4,6 mln. zł. Dzięki rencie wdowiej świadczeniobiorcy zyskają średnio 359,82 zł. – informuje Wojciech Dyląg, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa podkarpackiego.

Renta wdowia to połączenie świadczenia, które może wynosić na przykład 100 proc. własnej emerytury lub renty oraz 15 proc. świadczenia przysługującego po zmarłym małżonku, lub odwrotnie. Część uprawnionych osób będzie otrzymywać wypłaty z dwóch instytucji: z ZUS-u oraz innego organu emerytalno-rentowego. Oznacza to, że środki będą przekazywane w różnych terminach. Od sierpnia świadczenia w zbiegu będą wypłacane łącznie w ustalonych terminach płatności – 1, 6, 10, 15, 20 i 25 dnia miesiąca. Wszyscy uprawnieni otrzymają jedną decyzję od instytucji, która będzie wypłacać 15 proc. świadczenia. Druga instytucja jedynie przekaże informację o kontynuacji wypłaty dotychczasowego świadczenia.

ZUS jest jedną z wielu instytucji, które wypłacają tzw. rentę wdowią. Do tej pory obsłużono około 90 proc. wszystkich wniosków. W okresie od 1 stycznia do 7 lipca 2025 r. do Zakładu wpłynęło ponad 1 mln wniosków (ERWD) – najwięcej ze wszystkich instytucji. Wnioski o zbieg świadczeń z rentą rodzinną można również składać do:
• Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS),
• Biura Emerytalnego Służby Więziennej (BESW),
• Wojskowego Biura Emerytalnego (WBE),
• Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji (ZER MSWiA).

Jeśli wniosek o rentę wdowią wpłynie do ZUS-u do 31 lipca 2025 r. i zostanie rozpatrzony pozytywnie, świadczenia będą wypłacane również za lipiec. Natomiast wnioski złożone w kolejnych miesiącach, które zostaną pozytywnie rozpatrzone, będą skutkować rozpoczęciem wypłaty od miesiąca, w którym trafią do ZUS-u.

Komu przysługuje renta wdowia?
Aby ZUS mógł wypłacić rentę wdowią, osoba składająca wniosek powinna spełnić łącznie wszystkie warunki:
• kobieta powinna mieć co najmniej 60 lat, a mężczyzna co najmniej 65 lat,
• do dnia śmierci małżonka pozostawać z nim we wspólności małżeńskiej,
• nabyć prawo do renty rodzinnej po zmarłym małżonku nie wcześniej niż w dniu ukończenia 55 lat przez kobietę, 60 lat przez mężczyznę,
• nie być obecnie w związku małżeńskim.

ZUS wyda decyzję o odmowie ustalenia zbiegu świadczeń, jeżeli wdowa lub wdowiec nie spełnią chociaż jednego ze wskazanych warunków lub jeśli wysokość co najmniej jednego z przyznanych świadczeń osiągnie lub przekroczy limit, którym jest trzykrotność kwoty  najniższej emerytury (5 636,73 zł). Ograniczenie wysokości sumy świadczeń do trzykrotności kwoty najniższej emerytury zastosowano w przypadku dotychczas wypłaconych świadczeń w zbiegu w 5 proc. przypadków.

Równolegle do wypłat świadczeń przetwarzane są także decyzje odmowne, których łączna liczba wynosi obecnie 24,1 tys. Do najczęstszych przyczyn decyzji odmownych należą:
• zbyt wysoka kwota świadczenia aktualnie wypłacanego (powyżej trzykrotności kwoty najniższej emerytury),
• nabycie prawa do renty rodzinnej po zmarłym małżonku wcześniej niż 5 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego,
• brak prawa do własnego świadczenia,
• brak prawa do renty rodzinnej,
• zawarcie nowego związku małżeńskiego,
• niepozostawanie we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka,
• nieosiągnięcie powszechnego wieku emerytalnego.

Od decyzji ZUS-u dotyczącej renty wdowiej można odwołać się do sądu.

Jak przygotować się na wystąpienie wichury, burzy lub gradobicia?

W związku z prognozowanymi zagrożeniami, poniżej publikujemy poradnik opracowany przez Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie, zawierający podstawowe zalecenia dotyczące bezpieczeństwa w przypadku wystąpienia wichury, burzy lub silnych opadów:

 Przed spodziewaną wichurą:

  • Upewnij się, że wszyscy domownicy wiedzą, jak się zachować w czasie zagrożenia (np. jak bezpiecznie wyłączyć wodę, gaz i prąd);
  • Ustal sposób komunikowania się w razie rozdzielenia się członków rodziny (np. dzieci w szkole, dorośli w pracy);
  • Naucz domowników, jak i kiedy wzywać odpowiednie służby ratunkowe – policję, straż pożarną, pogotowie ratunkowe, gazowe czy energetyczne;
  • Wybierz radioodbiornik z niezależnym zasilaniem, który będzie używany do odbioru komunikatów o zagrożeniu;
  • Upewnij się, że dom oraz mienie są objęte odpowiednim ubezpieczeniem.

Zabezpieczenie domu:

  • Zamknij okna i drzwi, zabezpiecz elementy budynku narażone na uszkodzenie;
  • Usuń z balkonów, tarasów i parapetów przedmioty, które mogą zostać porwane przez wiatr i tym samym zagrażać przechodzącym;
  • Uprzątnij otoczenie domu z rzeczy, które mogą stanowić zagrożenie lub spowodować szkody;
  • Przygotuj latarki, zapasowe baterie oraz radio na baterie;
  • Sprawdź stan apteczki i uzupełnij brakujące środki opatrunkowe;
  • Przygotuj dokumenty, żywność i wartościowe przedmioty na wypadek konieczności ewakuacji;
  • Nie parkuj samochodów w pobliżu drzew, słupów trakcji lub innych elementów, które mogą się przewrócić.

W trakcie wichury lub burzy:

  • Włącz radio lokalne lub regionalne, zasilane bateriami, aby śledzić bieżące komunikaty;
  • Wyłącz główny bezpiecznik prądu oraz gazu;
  • Unikaj używania telefonu komórkowego – wytwarzane przez niego pole elektromagnetyczne przyciąga pioruny;
  • Pozostań w dolnej części budynku, z dala od okien i drzwi;
  • Nie przebywaj pod drzewami, tablicami reklamowymi ani liniami energetycznymi;
  • Jeśli jesteś poza domem, schroń się i pozostań tam do momentu ustania wichury;
  • Unikaj przebywania w pobliżu instalacji odgromowych budynków;
  • Nie biegnij pod wysokimi drzewami ani słupami energetycznymi;
  • Jeśli prowadzisz samochód, zatrzymaj się w bezpiecznym miejscu i przeczekaj niebezpieczeństwo.

Po ustaniu wiatru:

  • Udziel pierwszej pomocy poszkodowanym, jeśli to możliwe;
  • Jeżeli Twój dom został uszkodzony, wchodź do niego ostrożnie i sprawdź stan instalacji;
  • Unikaj kontaktu z zerwanymi lub zwisającymi przewodami elektrycznymi;
  • Nie próbuj samodzielnie usuwać drzew powalonych na linie energetyczne;
  • Wezwij pomoc  specjalistyczną  jeżeli  uważasz, że  uszkodzenia  zagrażają  tobie  lub  innym  mieszkańcom.

Bilans strat po burzy – ważne informacje dla Mieszkańców

Po ostatniej burzy, która przeszła przez Stalową Wolę, odnotowano liczne uszkodzenia drzew i infrastruktury. Poniżej przedstawiamy szczegółowy bilans strat oraz planowane działania porządkowe i zabezpieczające.

W Parku Miejskim wyłamaniu uległ klon jesionolistny, uniemożliwiając korzystanie z chodnika i ścieżki rowerowej. Przejście zostało już udrożnione przez służby miejskie. Przy ul. Podleśnej (w pasie drogi gminnej) doszło do wyłamania części korony ogławianego wiele lat temu jesiona. Na terenie Placu Piłsudskiego rozłamała się robinia akacjowa. Drzewo zostanie usunięte przez wykonawcę przebudowy placu.

Do najpoważniejszych zniszczeń doszło jednak na osiedlach OZET oraz Hutnik. Przy ul. Energetyków 21 wykrotowi uległa czereśnia a przy ul. Energetyków 15 potężna wierzba o obwodzie 290 cm. Nieopodal, w rejonie zatoki autobusowej pęknięciu uległ pień klona. Mimo „zielonego wyglądu”, drzewo musi zostać usunięte w trybie wyższej konieczności. Przy ul. Energetyków 23 przewróciła się lipa drobnolistna a przy kolejnej rosnącej obok niej lipie został poderwany grunt. Również to drzewo wymaga usunięcia. Na placu zabaw rozłamała się morwa. W lesie naprzeciwko Elektrowni Stalowa Wola przewróciły się sosny a przy ul. Wrzosowej został powalony cały pas drzew na długości ok. 300 metrów (teren administrowany przez Nadleśnictwo Rozwadów). Po burzy dwa pasy ruchu były całkowicie nieprzejezdne. Na tych terenach przez wiele godzin pracowała Straż Pożarna oraz Policja.

Dodatkowo, do kilku wykrotów doszło również na gruntach prywatnych – m.in. przy ul. Zamoyskiego. Na terenie całego miasta odnotowano liczne przypadki nadłamań i wyłamań części koron drzew. Oględziny, prace porządkowe oraz zabiegi pielęgnacyjne potrwają co najmniej kilka kolejnych dni.

Burze o dużej sile zawsze niosą ze sobą ryzyko zniszczeń  nawet pomimo stałej pielęgnacji i monitorowania stanu zdrowotnego drzew. Drzewa funkcjonują zgodnie z prawami biologii i natury. W różnych miejscach poziom ryzyka bywa różny i zależy od wielu czynników: gatunku, wieku, stanu i budowy systemu korzeniowego, pnia, korony, od lokalizacji, otaczającego zagospodarowania (które może wpływać na ekspozycję danego drzewa na wiatr), warunków siedliskowych itd. Dlatego podejmowanie decyzji dotyczących drzew wymaga kierunkowego wykształcenia oraz doświadczenia. Niestety, czasami brak przygotowania nie przeszkadza w formułowaniu bardzo stanowczych opinii i wydawaniu kategorycznych osądów.

Zarzuty dla kierowcy, który potrącił nastolatka na hulajnodze

Niżańscy policjanci pracowali nad sprawą zdarzenia drogowego, w którym ucierpiał 15-letni kierowca hulajnogi. Nastolatek został potrącony przez pojazd, którego kierowca odjechał z miejsca zdarzenia. Intensywne czynności niżańskich funkcjonariuszy doprowadziły do ustalenia odpowiedzialnego za to zdarzenie. Okazał się nim 34-letni mieszkaniec powiatu niżańskiego. Mężczyzna usłyszał już zarzuty. O dalszym jego losie zadecyduje niżańska prokuratura.

W miniony czwartek, po godz. 19, dyżurny Komendy Powiatowej Policji w Nisku otrzymał zgłoszenie o zdarzeniu drogowym z udziałem nastoletniego kierowcy hulajnogi elektrycznej w miejscowości Zarzecze. Z przekazanych informacji wynikało, że młody kierowca jednośladu został potrącony przez pojazd.

Na miejscu interwencji funkcjonariusze ustalili, że 15-latek prawidłowo poruszający się hulajnogą elektryczną został potrącony przez samochód osobowy, którego kierowca nie zatrzymał się i odjechał z miejsca zdarzenia. W wyniku zderzenia, młody kierowca hulajnogi doznał obrażeń i został przewieziony do szpitala.

Intensywne działania funkcjonariuszy w tej sprawie pozwoliły zgromadzić materiał, na podstawie którego został wytypowany pojazd biorący udział w zdarzeniu. W toku prowadzonych czynności okazało się, że odpowiedzialnym za spowodowanie zdarzenia drogowego jest 34-letni kierowca osobowego hyundaia.

Mieszkaniec powiatu niżańskiego usłyszał wczoraj zarzuty. O dalszym jego losie zadecyduje Prokuratura Rejonowa w Nisku.

Aktualności

Na sygnale