Ruszają działania „Bezpieczne wakacje 2020” – Aktualności

Zakończenie roku szkolnego jest inne niż zazwyczaj. I choć przez wiele tygodni uczniowie nie uczęszczali do szkoły, to z utęsknieniem czekają na wakacje. W tym roku, z pewnością i one będą odmienne. Oprócz zagrożeń, jakie mogą pojawić się podczas podróży, wypoczynku w górach, nad wodą, czy nawet w miejscu zamieszkania, musimy pamiętać, że wciąż jesteśmy w stanie epidemii, co wymaga od nas dodatkowej ostrożności i zdyscyplinowania. Dziś, podkarpaccy policjanci spotkali się z dziennikarzami, by zaprezentować działania, jakie podejmować będzie Policja, by zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i turystom podczas letnich miesięcy.

Dziś podczas briefingu prasowego, nadkom. Marta Tabasz-Rygiel – rzecznik prasowy, kom. Paweł Grześ z Wydziału Ruchu Drogowego oraz podinsp. Alina Pieniążek z Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie zaprezentowali przedsięwzięcia, jakie będzie podejmować Policja, podczas wakacyjnych miesięcy.

Więcej policjantów w atrakcyjnych turystycznie miejscach

Z uwagi na epidemię, wiele osób zrezygnuje z wyjazdów zagranicznych i będzie szukało miejsc do wypoczynku w kraju. Jesteśmy przygotowani, że Bieszczady, Beskid Niski, popularne kąpieliska i miejscowości Podkarpacia przyciągną mieszkańców i turystów. W wakacje wzmacniamy jednostki Policji w powiatach, które są atrakcyjne turystycznie, kierując tam dodatkowych policjantów.

W okresie wakacyjnym, do 31 sierpnia działać będzie sezonowy Posterunek Policji w Solinie. Będzie on utworzony również nad Jeziorem Tarnobrzeskim. Mimo że w tym sezonie kąpielisko będzie zamknięte, jego wody i brzeg patrolować będą policjanci na wypadek, gdyby ktoś próbował omijać zakazy.

Bezpieczeństwo na drogach

Przez najbliższe dwa miesiące wiele osób będzie podróżowało podkarpackimi drogami, spodziewamy się zwiększonego ruchu. Dla policjantów to okres wzmożonej pracy. Będą kontrolować autobusy wiozące dzieci na wakacyjny wypoczynek, sprawdzą stan techniczny autokarów, ich wyposażenie, a także dokumenty, które muszą mieć kierowcy. Skontrolują również trzeźwość kierujących. Prezentujemy miejsca na terenie województwa podkarpackiego, gdzie odbywają się kontrole autokarów. Zachęcamy, żeby z tych kontroli korzystać i umawiać się na nie, najlepiej z kilkudniowym wyprzedzeniem.

W trakcie wakacyjnych kontroli policjanci będą zwracać szczególną uwagę na:

• trzeźwość kierujących;
  • stan techniczny pojazdów;
  • braki w wyposażeniu;
  • dobór miejsc postoju w czasie podróży;
  • dostosowanie prędkości jazdy do warunków panujących na drodze;
  • właściwy załadunek sprzętu wypoczynkowego oraz bagaży.

Podobnie, jak przed rokiem, pierwszego dnia wakacji uruchamiamy wirtualną mapę, stworzoną w Biurze Ruchu Drogowego KGP, na której każdego dnia będą zaznaczane miejsca, w których doszło do śmiertelnego wypadku. Czerwonymi punktami oznaczone zostaną miejsca, gdzie minionej doby w wypadku zginął człowiek. Następnego dnia, te punkty zmienią kolor na czarny, a nowe miejsca znów zostaną wskazane czerwonymi punktami. Mapa zostanie uzupełniona o informacje o każdym z tych wypadków.

Działania profilaktyczno-edukacyjne

Niestety izolacja uniemożliwiła nam przedwakacyjne spotkania z uczniami i ich opiekunami. Zawsze te rozmowy wykorzystywaliśmy na to, aby przypomnieć zasady bezpiecznego spędzania wolnego czasu. Mówiliśmy o zagrożeniach nie tylko nad wodą, w górach, na podwórku czy w gospodarstwie, ale sporo uwagi poświęcaliśmy też cyberzagrożeniom. O ile będzie to możliwe, podczas wakacji policjanci będą odwiedzać miejsca letniego wypoczynku dzieci i młodzieży, jesteśmy otwarci też na spotkania on-line. Będziemy, już po raz kolejny, włączać się w akcję „Kręci mnie bezpieczeństwo nad wodą”, która w tym roku została poszerzona o tematykę bezpieczeństwa w górach.

Zachęcamy do tego, aby zaangażować dzieci do wzięcia udziału w konkursach profilaktycznych, jakie zaplanowaliśmy już w lipcu, to między innymi konkurs plastyczny i na profilaktyczny spot filmowy. O szczegółach piszemy tutaj. Może staną się one pretekstem do rozmów o bezpieczeństwie.

Bezpieczeństwo w stanie epidemii

Nie możemy zapominać, że wciąż obowiązują obostrzenia związane z epidemią. Zachowanie dystansu jest koniecznością. Pamiętajmy o obowiązku zasłaniania nosa i ust, gdy korzystamy z komunikacji publicznej, robimy zakupy, wchodzimy do urzędu czy kościoła.