Uwaga na oszustwa metodą na blika

Policjanci ostrzegają przed wyłudzeniami z wykorzystaniem systemu płatności mobilnych (BLIK). Oszuści najczęściej podszywają się pod bliskie osoby lub znajomych na portalach społecznościowych i zwracają się z pilną prośbą o pożyczkę. Zanim przekażemy komukolwiek kod BLIK, upewnijmy się, że za prośbą o pomoc finansową nie kryje się próba oszustwa! Od początku roku stalowowolska policja odnotowała już kilka takich oszustw.

Oszuści wymyślają coraz to nowsze pomysły na wyłudzanie pieniędzy. Od jakiegoś czasu popularna stała się metoda z wykorzystywaniem kodu BLIK, w której przestępca najczęściej podaje się za znajomego w potrzebie i prosi o szybką pożyczkę poprzez wygenerowanie kodu do płatności. Prośba ta poprzedzona jest włamaniem się na konto społecznościowe naszego znajomego.

Inną metodą jest podszywanie się pod pracownika banku i przekonywanie swoich ofiar o tym, że środki na ich koncie są zagrożone, a w celu ich ochrony, należy np. wykupić ubezpieczenie. Po czym następuje prośba o wygenerowanie kodu BLIK, celem potwierdzenia wykupu ubezpieczenia.

Ofiarą oszustwa można też paść podczas zakupów na różnego rodzaju aukcjach internetowych. Oszuści wystawiając rzekome produkty w swoich ogłoszeniach, nie podają numeru konta, tylko proszą o kod BLIK, dzięki któremu niezwłocznie wypłacą pieniądze, obiecując przy tym natychmiastową wysyłkę zakupionego towaru.

Od początku roku na terenie powiatu stalowowolskiego doszło do kilku takich oszustw. Zwykle osoby tracą od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Wczoraj mieszkaniec powiatu stalowowolskiego stracił 900 zł generując kod BLIK chcąc zatwierdzić sprzedaż opon. Dzień wcześniej dwie osoby wygenerowały kody blik w kwotach 250 zł i 350 zł, myśląc że realizują prośbę swojego znajomego.

Kampanię informacyjną o tego rodzaju oszustwach prowadzą Związek Banków Polskich, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP, Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości oraz Komenda Główna Policji.

Przestrzegamy – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała z prośba o przekazanie kodu BLIK rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Zadzwońmy do tej osoby na telefon, nigdy przez komunikator i potwierdźmy jej prośbę. Zadbajmy również o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów. Nigdy nie wchodźmy w podejrzane linki, nie podawajmy danych wrażliwych oraz nie instalujmy aplikacji niewiadomego pochodzenia.